Isnin, 3 September 2012

Mencuba pakaian syurga


Sumber: http://www.ukhwah.com/
Sewaktu saya bersiar-siar di KLCC, Mid Valley, Times Square dan seribu satu pasaraya lagi, hampir setiap kali saya akan berjumpa dengan remaja Melayu yang tidak ada langsung ciri-ciri kemelayuan.
Sekali pandang persis Minah dan Mat Salleh. Rambutnya berwarna-warni, didandan pula dengan mekap beserta aksesori, ditambah pula dengan skirt singkat, memang serupa dengan orang kulit putih, cuma kulit mereka sahaja masih Melayu.

Kenapa ya? Kalau adapun remaja Melayu, jiwa dan pakaian mereka membuatkan seolah-olah saya sedang membeli belah di pasaraya ternama di New York atau Hong Kong. Hebat bukan?
Saya akui, fesyen mampu mencipta satu suasana yang berbeza. Cuba bayangkan sebentar, kamu sekarang di Mid Valley dengan berjubah, dan hampir semua manusia di sekelilingmu berpakaian jeans ketat dan berskirt singkat, bukankah kamu akan gusar?
Mana tidaknya, apa yang kita fikirkan ialah apa yang orang lain fikirkan terhadap kita. Betul?
“Eh, Minah ni, pakai jubah pula.”
Dalam zaman yang serba canggih, hatta pakaian sekalipun mahu dicanggihkan (bukan jenama canggih). Saya juga hairan, entah dari mana pereka-pereka fesyen ini mendapat ilham.
Mereka mencipta pakaian dalam pelbagai versi, dedah belakang, tutup depan, dedah atas dan tutup bawah. Semua kelihatan hebat di mata kita kerana ia adalah sesuatu yang lain dalam norma masyarakat kita. Bukankah anda suka kalau anda menjadi perhatian?
Kita dan Fesyen
Teringat sewaktu saya dan dua orang teman lama bertemu, kami menghabiskan masa dengan membeli belah. Saya dan Si A mahu membeli pakaian. Al-kisah, singgahlah kami di sebuah kedai pakaian di East Cost Mall, dan ketika membeli kemeja, saya memilih kemeja yang agak labuh manakala teman saya, si A memilih kemeja biasa. Lalu saya ditegur begini :
“Eh, Aishah, Kenapa labuh sangat?”.
Saya tergamam. Kelu lidah seketika. Walhal sebenarnya akal saya mencari-cari idea untuk membalas soalannya yang bagi saya tidak perlu dijawab.
“Erm, memang saya suka jenis yang macam ini.”
Sikap Umat Kita
Di zaman fesyen bohsia bohjan dijaja, akhlak lumat entah kemana, saya merasakan sesuatu telah hilang dalam diri kita. Sesuatu yang hilang itu yang pernah berlaku pada umat terdahulu; yang menyebabkan kita kehilangan zaman-zaman indah kegemilangan Tamadun Islam.
Apa yang Hilang?
Izzatul islam. Perasaan bangga dengan Islam. Saya percaya umat kita sudah hilang perasaan bangga sebagai seorang Muslim. Mana tidaknya, kita sendiri yang merasa malu apabila berpakaian mengikut syariat, apabila tidak berhias, berdandan dan tidak mengikut trend fesyen.
Seolah-olah Muslim yang mengikut syariat tergolong dalam golongan yang terasing jika berpakaian menutup aurat kerana kebanyakan manusia berfesyen dengan fesyen dedah-dedah.
Ada satu lagi cerita. Harap siapa yang sudi membaca tidak jemu.
Saya berasal dari sebuah sekolah biasa, maka adab dan sosial pelajar-pelajar juga biasa-biasa sahaja. Apabila saya dan kawan bertudung jenis kain akel, saya dan teman baik dipanggil ustazah. Tinggi sungguh penghargaan yang diberi pada kami.
Suatu hari, kawan saya memakai tudung labuh. Usai solat Isyak di surau sekolah, dia keluar. Merah padam mukanya apabila memasuki kelas gara-gara semua mata memerhatinya dari surau sehingga ke kelas. Terpaksalah dia menyorok seketika di dalam tandas.
Saya tahu, barangkali kamu terlupa sekali-sekala untuk memakai lengan panjang, terlupa untuk menutup rambutmu yang ikal mayang, terlupa untuk memakai seluar di bawah paras lutut dan seribu satu lagi kelupaanmu.
Tapi kamu jangan lupa, malaikat yang mencatat amalanmu di kiri dan kanan tidak pernah lupa untuk menulis amalanmu. Dan yang paling kamu tak boleh lupa, Pencipta kita sentiasa memerhatikan kita. Maha Suci Allah dari sifat hamba-Nya yang pelupa. Kalau hari-hari lupa, sampai bila kesudahannya?
Barangkali juga kamu tahu menutup aurat penuh itu wajib. Cuma kamu masih belum kuat untuk berubah. Kamu tahu, memakai tudung perlu menutup dada, memakai baju jangan yang ketat-ketat dan nipis, apabila berhias biarlah berpada-pada.
Tetapi kamu jangan lupa, kekuatan itu datangnya dari iman. Dan iman itu datangnya dengan keyakinanmu pada janji Tuhan. Apa kamu sudah lupa mengapa Allah memberi arahan sedemikian?
“Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya.” (An-Nur :31)
Maka saya membuat kesimpulan peribadi. Kebanyakan kita berpakai mengikut undang-undang budaya bukan syariat lagi. Kalau tidak, mana lahirnya golongan pakai jubah tapi tak bertudung, apabila bertudung pula, baju hampir-hampir tanpa lengan, kain pula terbelah depan belakang?
Kalau lelaki pula, seluar ketat-ketat, seluar singkat-singkat. Mungkin begini, lahir-lahir ibu bapa pakai begitu, maka anak-anak juga mengikut apa yang dipakai ibu bapa. Kita pakai ikut budaya tanpa tahu dalilnya?
Prejudis Terhadap Umat Sendiri
Seringkali bila memikirkan masalah umat, saya hairan, mengapa umat Islam lewat zaman ini bersikap prejudis terhadap saudara sendiri? Mengapa apabila ada yang cuba-cuba “berhijrah” ke arah yang lebih baik, akan ada nada-nada sumbang di belakang yang memandang serong?
Bukannya mahu diambil yang jernih dibuang yang keruh. Apatah lagi memberi sokongan, tapi ia dipulaukan pula semata-mata kerana mentaati perintah Allah. Masya-Allah saudaraku, cepat-cepatlah hisab diri!
Sabda Nabi Junjungan
Daripada Abu Hurairah .a. berkata: Bersabda Rasululah saw:
“Islam mula tersebar dalam keadaan dagang (asing). Dan ia akan kembali asing pula. Maka beruntunglah orang orang yang asing.” (H.R Muslim)
Lihatlah saudaraku, Islam kembali asing di akhir zaman ini dan dirasa ganjil dari pandangan dunia, bahkan pada pandangan orang Islam sendiri. Kita sendiri yang merasa ganjil dan pelik tatkala melihat orang Islam yang iltizam dengan Islam dan cuba mengamalkan tuntutan Islam yang sebenar.
Seorang yang iltizam dengan Islam dipandang sepi oleh masyarakat dan terlalu susah untuk diterima sebagai individu yang normal di kalangan mereka.
Dan begitulah seterusnya nasib lslam di akhir zaman. Ia akan terasing dan tersisih dari masyarakat, bahkan tersisih dari pandangan orang Islam sendiri yang mengaku sebagai umat Islam dan marah apabila dikatakan yang dia bukan orang Islam.
Daripada Anas .a. bekata, Rasulullah saw. bersabda:
“Akan datang kepada umat ku suatu zaman di mana orang yang berpegang kepada agamanya laksana menggenggam bara api.” (H.R Tirmizi)
Di zaman yang sangat mencabar ini, sesiapa yang hendak mengamalkan ajaran Islam terpaksa menghadapi kesusahan dan tentangan yang sangat hebat. Kalau tidak bersungguh-sungguh, nescaya Islam terlepas dari genggamannya.
Kerana apa? Kerana umat Islam sendiri tidak membantu untuk dia menunaikan kewajiban agamanya, bahkan apa yang ada disekelilingnya mendorong untuk membuat kemaksiatan dan perkara-perkara yang dapat meruntuhkan aqidah dan keimanan atau paling kurang menyebabkan kefasiqan. Jadi kesimpulannya, orang Islam tersepit dalam melaksanakan tuntutan agamanya di samping tidak mendapat kemudahan.
Lecehnya Islam
Ada yang mempersoalkan, kenapalah perempuan diperintahkan menutup aurat hampir keseluruh tubuh kecuali muka dan tapak tangan? Kenapa lelaki tidak?
Jawapannya pada saya mudah. Kerana yang Allah perintahkan untuk kita tutup itu adalah yang indah-indah belaka. Tanpa perlu lagi dikiaskan dengan analogi palsu yang sudah dihadam oleh kita (analogi permata dalam bungkusan), kita pasti faham. Buktikan pada saya, dimana perempuan tidak cantik?
Tiada.
Tapi lelaki, diberatkan pula dengan amanah dan tanggungjawab. Menjadi lelaki bagi saya umpama bakal memikul sebeban gunung. Mana tidaknya, kalau sudah berkahwin, keluarga sendiri perlu dijaga, ibu dan ayah perlu diutama, anak isteri juga dipikul dosa, nafkah pula perlu diusaha, bukankah itu amanah besar dari Tuhan?
Saya menulis ikhlas dari hati. Untuk kakak, adik, ibu, ayah, abang, kawan, teman, dan Muslim semuanya. Semua ini tanda kasih dan sayang bersama. Kerana saya tahu, syurga dicipta untuk semua hambanya. Maka,saya mahu masuk bersama kalian. Sungguh, syurga itu mahal nilainya, dan jalan menujunya tidak semudah yang kita sangka. Maka, berubahlah dari sekarang.
Yang lebih menakutkan apabila direnungi hadis Nabi di bawah :
Daripada Abu Hurairah .a. berkata: Rasulullah saw. bersabda :
“Ada dua golongan yang akan menjadi penghuni Neraka yang belum lagi aku melihat mereka. Pertama, golongan (penguasa) yang mempunyai cemeti-cemeti bagaikan ekor lembu yang digunakan untuk memukul orang. Kedua, perempuan yang berpakaian tetapi bertelanjang, berlenggang lenggok waktu berjalan, menghayun-hayunkan bahu. Kepala mereka (sanggul di atas kepala mereka) bagaikan bonggol (goh) unta yang senget. Kedua-dua golongan ini tidak akan masuk syurga dan tidak akan dapat mencium bau wanginya. Sesungguhnya bau wangi syurga itu sudah tercium dari perjalanan yang sangat jauh daripadanya”.
Marilah kita sama-sama berubah menuju ke jalan-Nya.

Sumber: http://www.ukhwah.com/

Rabu, 29 Ogos 2012

Oppa Gangnam Style...Terbaik dari Korea Selatan

video

Lagu Oppa Gangnam Style dari PSY, seorang rapper dari Korea Selatan telah menimbulkan satu fenomena baru di kalangan pemuzik dunia. Tarian menunggang kuda nya telah menjadi satu fenomena dan banyak parody video telah di upload di youtube. Ada raya yg di gangnam kan dan banyak lagi yg di gangnam style kan. Sampaikan Britney Spears pun nak belajar cara joget mamat ni. Terbaik la...

Noni dan Nini dulu dan sekarang

Nini (2 minggu )

Noni( 2 minggu )

Noni & Nini berumur 6 bulan


Dah lama nak letak anak-anak bulus aku ni kat blog,so baru leh dapat nak upload. Gambar yg 2 atas tu adalah Nini dan Noni yg kami ambil di Saujana Pet Shop yg berumur 2 minggu. Budak-budak ni jadi penghibur aku dan isteri. 
Setelah 6 bulan berlalu, mereka ni dah besar pun, dan dah jadi anak dara sunti. InsyaAllah, aku akan kembirikan budak-budak ni dan inginkan dorang sihat dan gurau-gurau sampai bila-bila.Sekarang ni family aku dah bertambah lagi kepada 4 ekor anak kucing lagi dan jumlah yg ada kat rumah tu lebih kurang 9 ekor kucing termasuk mama,okin dan noneng.

Rumah terbuka Ratna






Terima kasih kepada Ratna sebab sudi menerima kedatangan kami ke teratak beliau di Bukit Mas, terima kasih sebab sudi buat open house. Sate, roti jala,pizza semua sedap. InsyaAllah kalau ada rezeki lebih leh jemput kami lagi.

Isnin, 27 Ogos 2012

Amerika hormat Eid Mubarak Syawal




Amerika sering kali di anggap bersikap buruk terhadap penganut agama Islam, namun negara itu tetap menghormati Syawal dengan menyalakan lampu hijau pada bangunan Empire State. Lihat laman sosial facebook Empire State Building

Gereja St Peter dari Carolina juga mengucapkan Eid Mubarak dan ini amat mengagumkan. Di harap makin ramai Western akan menganut agama kita yg suci ini.


p/s : info di ambil dari http://www.mijamedia.com

Jom Solat


Gambar ni aku ambil pada hari raya pertama ketika memasuki jalan menuju ke rumah adik ipar aku di Klang. Terus teruja utk ambil dan dijadikan ingatan bersama. Adakah kita bersedia utk MATI?? 
Jom SOLAT sebab
1) Solat bukan kerja part time
2) Solat bukan buat some time
3) Solat bukan buat-buat no time

Dan sebab SOLAT
1) Kita mesti buat Full Time
2) Kita mesti buat On Time
3) Kita mesti buat Overtime

SEBAB KENAPA SOLAT??SEBABNYA MATI/DEAD/DIE ANYTIME...tak takut ker??

Sabtu, 12 Mei 2012

Senang rupanya jemput si "DIA"...

Pasti tertanya tanya siapa yang aku maksudkan "dia" tu. Dia yg aku maksudkan ialah REZEKI.
Tak rugi aku beli buku Mudahnya Menjemput Rezeki.Terdapat berbagai teknik yg senang utk kita capai ata jemput rezeki datang bergolek kepada kita.Terima kasih kepada penulis Fathuri Salehuddin kerana meringkaskan buku yg rasanya seperti sarat sampai malas nak habiskan tapi rupa-rupanya bahasa yg santai, dapat akhirnya menghabiskan buku ilmiah ini.
Untuk pembacaan yg updated jom layari blog dia di www.fathuri.com
Oklah,cukup entri kali ini dan insyaAllah kita jumpa lagi di entri yg lain.Illa Liqa' Ma'a salamah...

Selasa, 27 Mac 2012

Mari belajar bahasa Arab

Entry kali ni,kita belajar serba sedikit bahasa arab...
Situasi: hendak bertanyakan harga

1) gunakan Thaman
2) gunakan si'ir

Ayat yg digunakan
1) Kam thaman al qalam?
Berapa harga pen ini?

Jawab nya

Asyara Riyal = 10 riyal

Ok, gantikan objek tu kalau selain dari pen. Selamat mencuba...
Maasalamah...

Kenali Imam As-Syafi'e

Mari kenali Imam As-Syafi'e

1) Nama sebenar ialah Abu Muhammad Bin Idris
2) Di lahirkan di Gaza dan berpindah ke Mekah pada umur 2 tahun
3) Lahir pada 767 Masihi / 135 Hijrah
4) Wafat pada 820 Masihi / 188 Hijrah
5) Wafat di Mesir
6) Beliau adalah dari kaum Quraisy dari Bani Muttalib
7) Guru yang mengajar beliau
1) Imam Muslim Ibn Khalid az-Zanji, mufti Mekah
2) Imam Malik ; nama sebenarnya Malik Bin Anas
8) Pernah menjawat jawatan Hakim di Najran pada zaman Khalifah Harun Al-Rasyid
9) Mazhab As-Syafi'e di kenalkan di Baghdad di pengaruhi oleh ajaran dari Imam Malik dan Imam Abu Hanifa

Diharap biodata yg ringkas ini kita dapat mengenali siapa Imam Madzhab kita.Ma'asalamah...