Isnin, 9 Disember 2013

Guangzhou November 2013 Part 1

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Kali ni entry aku berkenaan jelajah Guangzhou bersama kawan-kawan perempuan dari Felda Nitar dan juga bersama isteri tersayang dan kak ipar aku. Kami bertolak pada hari 23/11/2013 pada waktu malam jam 2025. Berikut aku akan senaraikan apa aktiviti aku sepanjang di sana.

(Makan sate kebab kambing di Gongyuanxian Metro Subway)

23/11/2013 - Kami berkumpul di LCCT pada jam 1800. Mula check in dan solat Maghrib Isya Jamak Qasar Takdim. Jam 2000 menaiki flight menuju Guangzhou. Perjalanan mengambil masa selama 4 jam dan jam tak perlu di ubah kan kerana waktu nya Guangzhou sama dengan waktu Malaysia.

24/11/2013 - Sampai di Bai Yun International Airport jam 0100. Di Bai Yun Airport, foreigner kena isi borang travel sebelum ke kaunter imigresen dia. Kami semua 1st time so ingatkan takde borang travel semua..so terus jalan melulu ke kaunter. Sampai kat kaunter rupa-rupanya kena isi borang travel tu dulu.

Setelah check out dari imigresen China tu, kami terus ambil beg-beg dan membeli simkad China Mobile sebanyak Yuan 100.00 di kaunter yg buka waktu tu. Waktu kami nak keluar dari pintu airport, datanglah ulat teksi dan dia tawarkan tambang ke hotel sebanyak Yuan 600.00. Mula-mula kami nak jugak ikut ulat tu, tapi terasa seperti terlalu mahal teksi ulat tu..so kami naik bas airport tujuan Guangzhou Railway Station dan harga per head naik bas ialah Yuan 18.00. Sampai di Guangzhou Railway Station, kami naik 2 teksi yg halal tapi di offer byrn sebanyak Yuan 40 satu teksi.

Sampai di Apartment Grand Continental aka Sunny Private Apartment of Grand Continental lbh kurang jam 0300. Oleh kerana tempahan yg aku buat adalah pada 24/11 check in 1200, so kami tak dpt nak tido dlm bilik yg ditempah. So kami buat keputusan utk tinggal sebentar di Hotel Grand Continental dgn byrn Yuan 600 semalam (check out jam 1300 24/11).

Kami memulakan jelajah Guangzhou dengan berjalan kaki ke Yuexiu Park. Perjalanan lebih kurang 45 min dengan berjalan kaki. Setelah menghilangkan peluh di YueXiu Park, kami teruskan perjalanan ke Masjid As-Sahabah Abi Waqas yang terletak hampir di YueXiu Park.

Setelah menziarahi Sahabat Rasullullah SAW, kami mengambil Metro Subway ke Haizhu Square untuk bershopping di OneLink Plaza.

Tiket dari Stesen YueXiu Park ke Haizhu Square adalah sebanyak Yuan 2.00 sahaja. Berbaloi sangat. Sampai di OneLink Plaza, kami bershopping barang-barang gift and souvenir. Habis shopping hampir jam 1800 dan kami berkumpul di hadapan pintu masuk OneLink Plaza itu.Kami makan-makan kebab dan minum air buah delima fresh. Harga nya reasonable tak mahal pun.

Setelah lepak di Onelink Plaza dan minum2..kami berangkat semula ke YueXiu park..bukan utk lepak lagi tapi cari kedai makan halal. Ada satu kedai makan halal di sebelah 100 Night Restaurant (ni halal gak)..keluar je dari Yuexiu Park metro..akan nampak kedai makan belah kanan dan berdepan betul dengan YueXiu Park..kami makan makanan Chinese Muslim..dan harganya murah..kemudian kami semua dapatkan teksi utk balik ke hotel kami...Tambang teksi ke Hotel area Bei Jing Lu cuma Yuan 10. Tamatlah hari pertama kami.